رژیم بارداری

رژیم بارداری

رژیم بارداری هم مانند سایر رژیم های معمولی میباشد با این تفاوت که درصد کالری مصرفی در زنان باردار افزایش می یابد .

رژیم بارداری

رژیم غذایی مناسب در بارداری ( رژیم بارداری ) برای سلامتی جنین و مادر بسیار مهم است.

رژیم بارداری و تغذیه دوران بارداری، موضوعی وسیع و حائظ اهمیت میباشد که متاسفانه در کشور ما آنچنان که باید، به آن اهمیت داده نمیشود .

وجود باورهای غلط، همیشه در رژیم بارداری تأثیرات بدی را داشته است.

به نظر می رسد که زنان باردار اطلاع دارند که رژیم غذایی  برای رشد فرزندشان مهم است ، اما چیزی که نمی دانند این است که در یک رژیم بارداری ، باید چه چیزهایی را بخورند ؟و اینکه رژیم بارداری شامل چه دستورات و مواد غذایی میباشد ؟

این حرف که اکنون شما دو نفر هستید و باید اندازه دو نفر غذا بخورید فقط یک افسانه و دروغ میباشد و اگر به فکر سلامت خودتان و نوزادتان  هستید باید از رژیم بارداری صحیحی استفاده کنید و زندگی خود را بر اساس آن جلو ببرید.

رژیم بارداری در دوران بارداری و پس از بارداری از چند ل جهت مهم میباشد .

اول از همه اینکه مادر باید در دوره ی بارداری به فکر سلامت خود باشد و از رژیم بارداری استفاده کند ، از جهتی دیگرعلاوه بر خودش باید تغذیه ی نوزاد را نیز تامین کند. از این دو موضوع که بگذریم ، حفظ تناسب اندام پس از زایمان نیز ارتباط مستقیمی با تغذیه ی مادر دارد.

همانگونه که تغذیه رژیم بارداری  مورد اهمیت قرار دارد، پس از زایمان نیز بسیاری از مادران دارای نگرانی و اضطراب میباشند .

از یک طرف برای شیردهی خوب و صحیح به نوزادشان نیاز به تغذیه کاملی و درستی دارند و از سمتی دیگر با پایان بارداری تمایل به کاهش وزن و رسیدن به اندامی مناسب دارند .

 

بهترین راه داشتن رژیم بارداری

بهترین راه برای داشتن رژیم بارداری ، دوران شیردهی خوب و  فرزندی سالم مشاوره با یک متخصص تغذیه برای دریافت رژیم بارداری مناسب با نیاز های مادر و فرزند است.

بهترین راه داشتن رژیم بارداری

 

مواد غذایی که مادر در طی روز می‌‌خورد و می‌‌نوشد بر روی شیردهی موثر میباشد.

در نتیجه  نظارت بر روی غذای مادر درواقع نظارت بر غذای کودک میباشد. در صورتی که اگر مادر غذای نامناسب مصرف کند، در واقع نوزاد با رفتارش مادر را متوجه می‌‌سازد.

مادر باید در مورد مصرف غذاهای آلرژی‌زا دقت نماید ، زیرا نوزاد به یک سری از مواد غذایی که مادر می‌‌خورد حساسیت دارد و پاسخ آن را به شکل علایم پوستی ظاهر میکند. مصرف برخی از غذاها توسط مادر باعث قولنج معمولی در نوزاد می‌‌شود.

با توجه به این که در دوره ی رژیم بارداری در حدود نیم تا یک کیلوگرم هر هفته وزن مادر کم میشود ، رژیم بارداری کم‌چرب به همراه ورزش‌های مناسب در این روند تاثیرات خوبی دارد .

ولی باید دقت داشت که کاهش سریع وزن مادر میتواند یک خطر برای نوزاد باشد ، زیرا این عمل موجب می‌‌شود سم معمولی که در چربی‌های بدن ذخیره شده است را به جریان خون منتقل کند  و میزان مواد سمی یا آلوده‌کننده در شیر افزایش میدهد.

 

ابتدا سعی کنید عادت های غذایی نامناسب خود را ترک کنید  و از خوردن بستنی، کیک و شیرینی جان تا اندازه ی  امکان پرهیز کنید، زیرا این مواد ارزش غذایی بالایی ندارند  و شیر شما را تضعیف می کند و از طرفی باعث اضافه وزن میشوند .

سعی کنید به جای این مواد غذایی از سایر جایگزین های مغذی و سالم مانند انواع میوه و سبزی جات استفاده کنید.

تاثیر وضعیت تغذیه­ ها بر نتیجه بارداری

در ابتدای دهه ۱۹۰۰، زنانی که شرایط تغذیه ای نامناسبی داشتند، پیامدها و نتیجه های  نامطلوب حاملگی همراه با خونریزی زمان زایمان  طولانی، نوزادان را تجربه میکردند .

در طول جنگ دوم جهانی اثرات تغذیه ناکافی بر مردمی که قبلاً تغذیه خوبی داشتند، مسخص میشد .

نیازهای تغذیه ای در طول بارداری

 

نیازهای تغذیه ای در طول بارداری

در دوران بارداری اغلب تغذیه  معادل با افزایش وزن است زیرا که وزن به راحتی قابل اندازه گیری می باشد. با این وجود افزایش نیاز به مواد مغذی برای تامین رشد کافی جنین خیلی بیشتر از نیاز به انرژی است  و افزایش وزن مادر لزوما تضمین کننده سلامت نوزاد نیست به ویژه در ارتباط با زنان با وزن بالاتر.

رژیم غذایی متعادل برای یک زن شیرده  باید حاوی همه گروههای مواد غذایی باشد.باید از دریافت کالری اضافی پرهیز شود  تا از چاق شدن مادر جلوگیری شود.

استفاده از رژیم بارداری و رعایت تعادل و تناسب همانند سایر گروه ها برای مادران شیرده هم نیاز است .

استفاده متعادل و متنوع از همه ی  دسته های  غذایی باعث تعادل در تغذیه و افزایش میزان موفقیت در شیردهی می شود.

بر اساس رژیم شیردهی  نیازهای غذایی مادر شیرده برطرف خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *