دیسک کمر و ورزش

دیسک کمر و ورزش

دیسک کمر و ورزش دو مکمل در کنار یکدیگرند.

ورزش برای دیسک کمر در کنار روش های درمانی دیگر بهتر از تجویز داروی مسکن برای بیماران است. انجام ورزش برای دیسک کمر در صورتی مجاز است که باعث بروز یا تشدید علائم دیسک کمر نشود. پیش از شروع ورزشهایدیسک کمر و گردن در نظر داشته باشید که باید با فیزیوتراپیست در مورد مناسب و ایمن بودن آنها مشورت کنید.

 

 

 

Waist and Sports

 دیسک کمر و ورزش کردن چگونه است؟

تخمین زده می‌شود که بیش از 75% ما در مرحله‌ای از زندگی دچار گونه‌ای گردن درد یا کمر درد خواهیم شد. اغلب کمر درد ها به دنبال آسیب رخ می دهد هرچند افرایش سن در بروز درد کمر موثر است.

 

ممکن است هر فردی در زمان هایی از زندگی خود به دلیل کمردرد در فعالیتهای عادی زندگی خود دچار اختلال شود. مدت زمان ابتلا کمر درد متفاوت بوده و گاهی بعد از چند هفته اختلال شرایط بهتر می گردد. اما خبر خوش این است که اکثر ما بدون نیاز به جراحی بهبود خواهیم یافت، معمولاً درمان‌های محافظه‌کارانه‌ای مانند ورزش دیسک کمر، فیزیوتراپی و ورزش دیسک گردن در مقایسه با جراحی نتیجه بهتری به دست می‌دهند. بیرون زدگی و پارگی دیسک یکی از علل کمر درد و گردن درد محسوب می‌شود.

 دیسک کمر و ورزش، مفیدتر از داروهای مسکن:

ورزش برای دیسک کمر در کنار روش های درمانی دیگر بهتر از تجویز داروی مسکن برای بیماران مبتلا به دیسک کمر است. ورزش هایی برای دیسک کمر وجود دارد که به بیماران مبتلا به پارگی و بیرون زدگی دیسک توصیه می شود آنها را انجام دهند.

پیش از شروع ورزش برای دیسک کمر و گردن در نظر داشته باشید که همواره باید با فیزیوتراپیست در مورد مناسب و ایمن بودن آنها مشورت کنید. در مجموع می‌توان گفت که انجام ورزش برای دیسک کمر در صورتی مجاز است که باعث بروز یا تشدید علائم دیسک کمر نشود.

 

 

 

Waist and Sports

 

دیسک کمر و ورزش ،حرکات ورزشی:

تمرین اول:

اولین ورزش برای دیسک کمر؛ هر روز صبح به محض بیدار شدن به رو (دمر) دراز بکشید. با قرار گرفتن در این حالت، کمر گودی بیشتر، یا در اصطلاح پزشکی لوردوز بیشتری، می‌یابد. افزایش یافتن قوس کمر با به داخل راندن پشت دیسک موجب می‌شود که بخش مرکزی دیسک (نوکلئوس پولپوزوس) به سمت جلو و جایگاه اصلی خود حرکت کند. این ورزش برای دیسک کمر یکی از حرکات اصلاحی است که می توان برای درمان دیسک کمر انجام داد.

 

 

 

Waist and Sports

تمرین دوم:

دومین ورزش برای دیسک کمر؛روی شکم دراز بکشید. روی آرنج‌ها تکیه کنید و در حالت نیم‌خیر قرار بگیرید. چنانچه قرار گرفتن در این حالت برایتان دشوار است، به حالت دمر برگردید. این حالت را 1 تا 2 ثانیه حفظ کنید، این نوع ورزش برای دیسک کمر را 6 تا 8 بار تکرار کنید.

این ورزش برای دیسک کمر را ضمناً می‌توانید هر دو ساعت یک‌بار در طول روز انجام دهید.

Waist and Sports

 

تمرین سوم:

برای انجام این ورزش دیسک کمر، باید صاف بایستید و دست‌ها را پشت مفصل ران به گونه‌ای قرار دهید که نوک انگشتان رو به سمت پایین باشد. دست‌ها را آنقدر روی لگن فشار دهید تا کمر قوس پیدا کند. عضله‌های کمر را به کار نگیرید. این حالت را 1 تا 2 ثانیه حفظ کنید. این نوع ورزش برای دیسک کمر را 6 تا 8 بار تکرار کنید.

 

می‌توانید این ورزش برای دیسک کمر را هر دو ساعت یک‌بار در طول روز انجام دهید. این حرکت برای بیرون زدگی دیسک ستون فقرات مفید می باشد و یک ورزش دیسک گردن نیز به شمار می آید. البته لازم به یادآوری است که حرکات اصلاحی و ورزش برای دیسک کمر و گردن فقط باید با صلاح دید فیزیوتراپیست انجام شود.

 

 

Waist and Sports

تمرین چهارم:

چهارمین مورد برای دیسک کمر و ورزش:

برای انجام این ورزش دیسک کمر به گونه‌ای در حالت چهار دست و پا قرار بگیرید که زانوها زیر مفصل‌های ران و دست‌ها زیر شانه‌ها باشد. نفس را داخل بکشید و اجازه دهید در حین نگاه کردن به سمت بالا و سقف، شکم به سمت پایین و کف زمین بیفتد. این حالت را 2 ثانیه حفظ کنید. نفس را بیرون بدهید و قوس کمر را تا جایی که می‌توانید و باعث ایجاد درد نمی‌شود زیاد کنید.

هنگام انجام این ورزش برای دیسک کمر نباید احساس درد کنید، پس بروز درد نشانه زیاده‌روی در انجام حرکت و فشار آوردن به خود است. به طور همزمان گردن را رو به جلو خم کنید و نگاه خود را به سمت ناف متوجه سازید.

 

 

Waist and Sports

تمرین پنجم:

پنجمین ورزش برای دیسک کمر؛ هنگام انجام این نوع ورزش برای دیسک کمر باید در ابتدا یک پا را خم کنید و پای دیگر را صاف نگه دارید. یک بازو را زیر گودی کمر قرار دهید تا از کمر حمایت کند و آن را نگه دارد. با بازوی دیگر سر را نگه دارید. در انتها سر و گردن را به طور همزمان تا جایی بلند کنید که استخوان کتف از زمین جدا شود.

 

تمرین ششم:

هنگام انجام این نوع ورزش برای دیسک کمر  باید در حالت سینه‌خیز قرار بگیرید و دست‌ها و پاها را به اندازه عرض شانه از یکدیگر باز کنید. عضله‌های مرکزی را با منقبض کردن کمر و شکم سفت کنید. ابتدا بازو را بلند کنید، سپس در صورتی که این ورزش برای دیسک کمر را به آسانی انجام می دهید آسان بودن این حرکت، پا را هم بالا بیاورید. اگر باز هم با دشواری مواجه نشدید، پا و بازوی مخالف، برای مثال پای چپ و بازوی راست، را بلند کنید. برای مشکل‌تر کردن این نوع تمرین ورزشی دیسک کمر سعی کنید بازو و پای یک سمت را بالا بیاورید.

این ورزش برای دیسک کمر را در سه نوبت 10 مرتبه‌ای انجام دهید. اگر هنگام انجام این نوع ورزش برای دیسک کمر اندکی پس از شروع حرکت، شروع به لرزیدن کردید یا نتوانستید به طور کامل تعادل خود را حفظ کنید، آنگاه میزان دشواری این حرکت برایتان مناسب خواهد بود؛ برای مثال ممکن است در این ورزش دیسک کمر بلند کردن فقط پا یا بازو آسان باشد، اما بالا آوردن پا و بازوی مخالف تا حدی تعادل‌تان را به هم بزند. پیش از انجام گونه دشوارتری از این تمرین ورزشی برای دیسک کمر مطمئن شوید که می‌توانید تعادل خود را هنگام انجام حرکت آسان‌تر کاملاً حفظ کنید.

این نوع ورزش دیسک کمر برای کل ستون فقرات مفید می باشد و برای فیزیوتراپی کمر و همچنین به عنوان ورزش گردن نیز کاربرد دارد.

 

 

Waist and Sports

فایده های دیسک کمر و ورزش:

ورزش درمانی باعث درمان انواع مختلف کمر درد و دیسک کمر می شود. ورزش تاثیرات مختلفی روی اعضاء بدن می گذارد که این تاثیرات دارای فواید درمانی زیادی هستند و به این شکل باعث درمان علتهای اصلی کمر درد می گردد. اکنون به تعدادی از تاثیرات درمانی ورزش اشاره می کنیم.

ورزش منظم، باعث کاهش وزن افراد چاق و رسیدن به وزن متناسب می شود این موضوع فشار وارد بر کمر را کم کرده و باعث درمان کمر دردهایی می شود که به خاطر اضافه وزن ایجاد شده اند.

 

 

دکتر شمس

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *